Mi is ez a kód tulajdonképpen?

Talán mér laikusok is hallottak róla, de sehonnan sem ugyanazt az információt. Halhattuk hogy mindig kell ha felújítjuk az injektorokat, és azt is hogy nem szükséges, vagy azt hogy magától beállítódik stb..

Picit összetettebb, de egyáltalán nem bonyolult a történet, ha megértjük a miértjét .

A kód tulajdonképpen egy egyedi azonosító, amivel a gyártó lát el minden egyes befecskendezőt. Ez a  számokból és betűkből álló kódsor adja meg az adott injektor szállítási mennyiségét és apróbb részleteket a tulajdonságaival kapcsolatban.

Régen és most:

Az idősebb gépjárművekben nincs külön szabályozó vagy nem ennyire finomhangolt a folyamat. Itt nem kell sem az autót betanítani, sem pedig új kódot generálni felújításkor.

A modernebb common-rail injektoroknál viszont ez már elengedhetetlen, mert az elvárások nagyot nőttek a precizitásukkal kapcsolatban.  A CR injektoroknál a meghatározó méretek mikronban mérendőek, viszont  ebben a mérettartományban a gyártási pontosság még nem tud 100%-os eredményességgel dolgozni. Vagyis minden egyes injektor eredendően más és más mennyiséget fog szállítani a pontatlanság miatt.  (+/- 5mg/löket). Ezt ugyan lehet mérni, de pontosabbá a gyártás során jelenleg még nem lehet tenni.

Ennek pontosabbá tételére a technikusok azt a megoldást találták, hogy az egész irányítását a motorvezérlő számítógépnek (ECU-nak) adják át. Ez a vezérlő az injektorokon található egyedi kód alapján állítja be azt, hogy mennyiben térjen el a valóságos befecskendezési érték a névlegestől. Minderre csak azért van szükség, hogy az injektor az alapadatainak megfelelően szállíthasson, és az injektorok összehangolt munkája tökéletes legyen.

Az injektor felújítása során mivel a csúcs és egyéb alkatrészek cserélve vannak,  új kódot is kell generáltatni egy gyári próbapadi géppel, ami az injektor tulajdonságait kódolja le a motorvezérlő számítógépnek.

Ha ez nem történik meg és a régi kóddal van visszaszerelve a felújított injektor, akkor a befecskendező rendszer élettartama csökkenhet, a fogyasztás nőhet, és a motor járása is egyenetlen lehet.

Milyen padon mérjük?

Bosch CR injektorok méréséhez az EPS708 vagy EPS815 típusú padok alkalmasak EPS945 rendszerszoftverrel.