Mi a különbség az elektromágneses és a piezós injektor között?
Nyomási értékek:
A piezós injektorok a dízelüzemű járművekben nagyon magas nyomáson dolgoznak. Általában a piezós injektorok működési nyomása elérheti akár a 2000 bar (200 MPa) értéket is. Ez a nagy nyomás lehetővé teszi a precíz és hatékony üzemanyag befecskendezést a hengerbe.
Az elektromágneses injektorok (mágneses szelepes injektorok) viszonylag alacsonyabb nyomáson működnek. Általában a dízelüzemű járművekben használt elektromágneses injektorok működési nyomása körülbelül 300-600 bar (30-60 MPa) között van. Ez azért van, mert az elektromágneses injektorok a szelep vezérlésén alapulnak, amelyek kisebb nyomást igényelnek a működésükhöz.
Működési elv:
Az elektromágneses injektorok a szelep vezérlésén alapulnak, míg a piezós injektorok a piezoelektromos hatást használják a befecskendező szelep vezérlésére.
Precizitás:
A piezós injektorok nagyobb precizitást tesznek lehetővé az üzemanyag befecskendezésében, ami jobb égést és teljesítményt eredményezhet. Az elektromágneses injektorok kevésbé pontosak lehetnek.
Tartósság:
Hivatalosan hosszabb élettartamra tervezték a piezós injektorokat mert piezoelektromos rész nincs közvetlenül érintkezésben az üzemanyaggal. Az elektromágneses injektoroknak viszont kopó alkatrészeik vannak, amelyek idővel felújítást igényelhetnek.
Ennek ellenére a tapasztalat azt mutatja, hogy 200 000 kilométer megtétele körül sajnos ezek is ugyanúgy tönkre mennek, csak ezeket még felújítani sem lehet. Nagyjából 30%-al drágább a legtöbb piezós injektor az elektromágneses társaiknál.
Mindkét típusú injektor rendelkezik előnyökkel és korlátokkal, és az autógyártók a motorok teljesítményének és kibocsátásának optimalizálása érdekében választhatnak az adott alkalmazáshoz leginkább megfelelő injektor típust. A piezós injektorok általában a legfejlettebb és legpontosabb befecskendező rendszereket képviselik a modern dízelüzemű járművekben.
Itt van néhány példa néhány autómárka és modell közül, amelyek ismertek piezós injektorok használatával:
- Volkswagen Group:
- Volkswagen Passat TDI (például Passat B7, Passat B8)
- Audi A4 TDI, A6 TDI (például A4 B8, A4 B9, A6 C7, A6 C8)
- Škoda Octavia TDI (például Octavia III)
- Seat Leon TDI (például Leon III)
- BMW:
- BMW 3-as sorozat (például 320d, 330d)
- BMW 5-ös sorozat (például 520d, 530d)
- BMW X3 és X5 dízel változatok
- Mercedes-Benz:
- Mercedes-Benz E-osztály (például E220d, E350d)
- Mercedes-Benz C-osztály (például C220d, C250d)
- Mercedes-Benz S-osztály (például S350d, S400d)
- Mercedes-Benz GLC és GLE dízel változatok
- Ford:
- Ford Focus TDCi
- Ford Mondeo TDCi
- Ford Kuga TDCi
- Volvo:
- Volvo S60 D4, D5
- Volvo V60 D4, D5
- Volvo XC60 D4, D5
- Volkswagen Group:
Ezek csak néhány példa a piezós injektorokkal felszerelt autómárkák és modellek közül. Az autógyártók folyamatosan fejlesztik technológiáikat, és a befecskendező rendszerek típusa is változhat az egyes modellévekben.
Itt van néhány példa autó típusra, amelyek elektromágneses injektorral rendelkeznek:
- Ford:
- Ford Fiesta TDCi
- Ford Focus TDCi
- Ford Mondeo TDCi
- Ford Kuga TDCi
- Volkswagen Group:
- Volkswagen Golf TDI
- Volkswagen Polo TDI
- Audi A3 TDI
- Škoda Octavia TDI
- Seat Ibiza TDI
- BMW:
- BMW 1-es sorozat (118d, 120d)
- BMW 3-as sorozat (318d, 320d)
- BMW 5-ös sorozat (520d, 530d)
- BMW X1, X3 és X5 dízel változatok
- Mercedes-Benz:
- Mercedes-Benz A-osztály (A180d, A200d)
- Mercedes-Benz C-osztály (C220d, C250d)
- Mercedes-Benz E-osztály (E220d, E350d)
- Mercedes-Benz GLE dízel változatok
- Volvo:
- Volvo V40 D2, D3, D4
- Volvo V60 D2, D3, D4
- Volvo XC60 D4, D5
- Volvo XC90 D5
Ezek csak néhány példa az elektromágneses injektorokkal felszerelt autómodellekre. Az autógyártók folyamatosan fejlesztik technológiáikat, és az injektorok típusa is változhat az egyes modellévekben.