Mi a különbség az elektromágneses és a piezós injektor között? 

Nyomási értékek: 

A piezós injektorok a dízelüzemű járművekben nagyon magas nyomáson dolgoznak. Általában a piezós injektorok működési nyomása elérheti akár a 2000 bar (200 MPa) értéket is. Ez a nagy nyomás lehetővé teszi a precíz és hatékony üzemanyag befecskendezést a hengerbe.

Az elektromágneses injektorok (mágneses szelepes injektorok) viszonylag alacsonyabb nyomáson működnek. Általában a dízelüzemű járművekben használt elektromágneses injektorok működési nyomása körülbelül 300-600 bar (30-60 MPa) között van. Ez azért van, mert az elektromágneses injektorok a szelep vezérlésén alapulnak, amelyek kisebb nyomást igényelnek a működésükhöz.

Működési elv:

Az elektromágneses injektorok a szelep vezérlésén alapulnak, míg a piezós injektorok a piezoelektromos hatást használják a befecskendező szelep vezérlésére.

Precizitás:

A piezós injektorok nagyobb precizitást tesznek lehetővé az üzemanyag befecskendezésében, ami jobb égést és teljesítményt eredményezhet. Az elektromágneses injektorok kevésbé pontosak lehetnek.

Tartósság:

Hivatalosan hosszabb élettartamra tervezték a piezós injektorokat mert piezoelektromos rész nincs közvetlenül érintkezésben az üzemanyaggal. Az elektromágneses injektoroknak viszont kopó alkatrészeik vannak, amelyek idővel felújítást igényelhetnek.

Ennek ellenére a tapasztalat azt mutatja, hogy 200 000  kilométer megtétele körül sajnos ezek is ugyanúgy tönkre mennek, csak ezeket még felújítani sem lehet. Nagyjából 30%-al drágább a legtöbb piezós injektor az elektromágneses társaiknál.

Mindkét típusú injektor rendelkezik előnyökkel és korlátokkal, és az autógyártók a motorok teljesítményének és kibocsátásának optimalizálása érdekében választhatnak az adott alkalmazáshoz leginkább megfelelő injektor típust. A piezós injektorok általában a legfejlettebb és legpontosabb befecskendező rendszereket képviselik a modern dízelüzemű járművekben.

 

Itt van néhány példa néhány autómárka és modell közül, amelyek ismertek piezós injektorok használatával:

    1. Volkswagen Group:
      • Volkswagen Passat TDI (például Passat B7, Passat B8)
      • Audi A4 TDI, A6 TDI (például A4 B8, A4 B9, A6 C7, A6 C8)
      • Škoda Octavia TDI (például Octavia III)
      • Seat Leon TDI (például Leon III)
    2. BMW:
      • BMW 3-as sorozat (például 320d, 330d)
      • BMW 5-ös sorozat (például 520d, 530d)
      • BMW X3 és X5 dízel változatok
    3. Mercedes-Benz:
      • Mercedes-Benz E-osztály (például E220d, E350d)
      • Mercedes-Benz C-osztály (például C220d, C250d)
      • Mercedes-Benz S-osztály (például S350d, S400d)
      • Mercedes-Benz GLC és GLE dízel változatok
    4. Ford:
      • Ford Focus TDCi
      • Ford Mondeo TDCi
      • Ford Kuga TDCi
    5. Volvo:
      • Volvo S60 D4, D5
      • Volvo V60 D4, D5
      • Volvo XC60 D4, D5

Ezek csak néhány példa a piezós injektorokkal felszerelt autómárkák és modellek közül. Az autógyártók folyamatosan fejlesztik technológiáikat, és a befecskendező rendszerek típusa is változhat az egyes modellévekben.

 

Itt van néhány példa autó típusra, amelyek elektromágneses injektorral rendelkeznek:

  1. Ford:
    • Ford Fiesta TDCi
    • Ford Focus TDCi
    • Ford Mondeo TDCi
    • Ford Kuga TDCi
  2. Volkswagen Group:
    • Volkswagen Golf TDI
    • Volkswagen Polo TDI
    • Audi A3 TDI
    • Škoda Octavia TDI
    • Seat Ibiza TDI
  3. BMW:
    • BMW 1-es sorozat (118d, 120d)
    • BMW 3-as sorozat (318d, 320d)
    • BMW 5-ös sorozat (520d, 530d)
    • BMW X1, X3 és X5 dízel változatok
  4. Mercedes-Benz:
    • Mercedes-Benz A-osztály (A180d, A200d)
    • Mercedes-Benz C-osztály (C220d, C250d)
    • Mercedes-Benz E-osztály (E220d, E350d)
    • Mercedes-Benz GLE dízel változatok
  5. Volvo:
    • Volvo V40 D2, D3, D4
    • Volvo V60 D2, D3, D4
    • Volvo XC60 D4, D5
    • Volvo XC90 D5

Ezek csak néhány példa az elektromágneses injektorokkal felszerelt autómodellekre. Az autógyártók folyamatosan fejlesztik technológiáikat, és az injektorok típusa is változhat az egyes modellévekben.