Dízel nagynyomású szivattyú típusai, jellemző hibák és felújításuk

A lentebb felsorolt összes szivattyú típust fel tudjuk újítani gyári alkatrészekkel és 1 év garanciát és ingyenes futárszolgálatot tudunk nyújtani Önnek emellé.

 

A Bosch nagynyomásu dízel szivattyú típusai:

  • Bosch CP1/ CP1H : A CP1 – es szivattyúknál tipikus hiba a nyomásszabályozó szelep meghibásodása, illetve az üzemanyag útját álló mikroszűrő eltömődése.  Ezek a szivattyúk 1400-1600 bar nyomáson dolgoznak, így a fenti alkatrészek vannk kitéve a legnagyobb terhelésnek. A nyomásszabályozó szelep a szivattyúban és a railcsövön is elhelyezkedhet, így sokszor a railcső ultrahangos tisztításával egybekötve tudunk csak komplett bevizsgálást készíteni.
  • Bosch CP3, CP4: Ezekre a szivattyúkra jellemző a mennyiségszabályozó rendszer meghibásodása. Ez a rendszer biztostja, azt a nagyon pontos szállítási mennyiség kialakítását, amit a szivattyú továbbít a railcsőbe. Ez a mennyiség pontosan egyenlő azzal, amit az injektorok felvesznek az adott nyomás mellett.  (A szívattyún lehet saját fogaskerekes tápszívattyú, de lehet külső elektromos is.)
  • Bosch CP2: Ez a szivattyú a soros adagolókhoz hasonló felépítésű, de fordulatonként 3-szor hozza létre a megfelelő nyomást. Külső, saját fogaskerekes tápszivattyúval rendelkezik. Először Renault Magnum, Midlum típusú teherautókban használták.

A Delphi nagynyomású dízel szivattyú típusai:

  • Delphi DFP.1: Ez a legelterjedtebb delphi típus, amit legtöbbször Ford Mondeo-ba, Renault 1,5 dci motorokba építettek, illetve előfordul ez a típus, Hyundai és Kia motorokban is.
  • Delphi DFP3.1
  • Delphi DFP6.1

Ezeknek a szivattyú típusoknak a  leginkább igénybevett alkatrésze a görgőcsapágy, ugyanis meghajtása ezen fut. Ezekből a golyós csapágyakból apró fémszemcsék válhatnak le, ami koptathatja a szivattyú belső felületét és az injektorokat is tönkre teheti.

( Ezért fontos, hogy üzemanyagszűrő cseréjekor mágnessel ellenőrizze a szerelő, nincsenek-e szemcsék benne? A legkisebb fémesedésnél azonnal kell cselekedni, hiszen 1-2 hét alatt több százezres (amúgy elkerülhető) költségekkel számolhatunk. )

Mind három típust gyári technológiával, gyári alkatrészekkel tudjuk felújítani, így hejrehozható az elkerülhetetlen kopás.

Ezért fontos, hogy az üzemanygszürő cseréjekor ellenőrizzük mágnessel, tartalmaz -e fémrészecskéket a kiöntött gázolaj. A legkisebb fém tartalom esetén azonnal javíttassuk meg a szivattyút, hogy ne tegye tönkre az injektorokat is !

 

Denso nagynyomású dízel szivattyúk:

  • Denso HP0 szivattyú: Ez a dízel szivattyú típus inkább kombájnokon, és a John Deer traktorokban volt alkalmazott.
  • Denso HP2 szivattyú: Ez a típus 1350 bar körüli  nyomáson működik, és ez volt pl. az első japán autóban alkalmazott alkatrész is. Ez a szivattyú 2 mennyiség szabályozó szeleppel van ellátva és csak akkor működik megfelelően, ha pontosan van pozicionálva beszereléskor.
  • Denso HP3 szivattyú:  Ez az alkatrész 2 dugattyús elemmel, és  saját toroid fogaskerekes feltöltő tápszivattyúval rendelkezik.
  • Denso HP4 szivattyú: Ez az alkatrész 3 dugattyús elemmel, és  saját toroid fogaskerekes feltöltő tápszivattyúval rendelkezik. A nyomás és a mennyiség szabályozása hozam szeleppel történik ebben és a HP3-as szivattyúban is, autó típustól függően 1600-2000 bar nyomásig.

 

Siemens VDO nagynyomású dízel szívattyúk:

 

  • Leggyakoribb fajtája a centrifugál lapátos tápszivattyúval rendelkező 3 hengeres radiáldugattyús szivattyú.  Ennek a megfelelő működése teszi lehetővé az üzembiztos működést. Jellemző még a Siemens szivattyúkra, hogy nem csak mennyiség hanem nyomás szabályozó szeleppel is működik.

Régebbi típusú adagolók:

  • Vp-adagolók : Ezeknek az adagolóknak borzalmasan drága még a bevizsgálása is, néhol még a kocsi áránál is többre rúg. ( 200-350 000 Ft ). Viszont ezeknek az adagolóknak főleg az elektronikájával szokott baj lenni, amit fel lehet újítani és ki lehet cserélni. ( 24-70 000 FT ) Ha ezzel az elektronikai felújítással meg lehet oldani a gondot, akkor érdemes ezt választani. Ha mechanikus belső részekkel van baj, akkor vagy mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni vagy használtan kell keresni egyet.